Mediteren kun je leren, tips & tricks!

Mediteren kun je leren, tips & tricks!

Na een korte zomer break te hebben gehad van het bloggen is het weer de hoogste tijd voor een nieuwe blog. En ook best wel een hele toepasselijk, vind ik zelf. In de zomer ben je toch vaak wat relaxter, meer ontspannen maar hoe zorg je nou dat je dit gevoel de rest van het jaar vast houdt. Mijn antwoord? Door te mediteren. Een tijdje geleden plaatste ik via mijn stories een foto van een fijn plekje in huis waar ik ging mediteren. Ik kreeg hier zo veel vragen over en of ik wilde delen hoe ik dit deed, dat ik dus besloot er een blog aan te wijden.

Mediteren, maar hoe dan?

Mediteren is iets wat ik altijd al heel erg interessant vond maar ik wist nooit zo goed hoe ik dit aan moest pakken. Tot ik begin dit jaar besloot het gewoon eens een tijdje te proberen, gewoon doen. Ik ging op Youtube op zoek naar fijne meditatie filmpjes. Natuurlijk kan je ook zonder begeleiding mediteren maar als je net begint met mediteren is het wel makkelijker om iemand anders te volgen. Als vrij snel kwam ik de meditatie filmpjes tegen van Sanny zoekt geluk.  Ik vind haar heel fijn om naar te luisteren en om bij te mediteren. Dit kan echt heel erg veel uitmaken, zo kwam ik er achter dat ik mannenstem slecht trek met mediteren. Daarnaast heeft Sanny net als ik een HSP (high sensitive person) en besteed ze hier ook aandacht aan tijdens het mediteren.

 

 

Mijn beweegredenen waarom ik wilde leren mediteren waren in eerste instantie vooral omdat ik druk ben in mijn hoofd en rust wilde. Gaandeweg zijn daar wat redenen bijgekomen, zo helpt het mij met ontspannen, om niet te hard te oordelen over mezelf, om dingen los te laten maar ook om meer in contact met mezelf te komen. Ik loop al heel erg lang met rugklachten rond en volg hier op het moment ook een revalidatietraject voor. Een van de dingen die ik afgelopen jaren constant heb gedaan, is de pijn heel hard negeren en om maar door te gaan en door te gaan. Alle signalen van mijn lijf heb ik genegeerd en aan de kant geschoven, waardoor ik ze nu na al die tijd, simpelweg niet meer herken of voel. Het mediteren en het oefenen van een bodyscan, helpen mij om weer meer met mezelf in contact te komen en om deze signalen weer te voelen.

 

Rust en meer in balans

Mediteren kan dus voor rust zorgen, maar ook nog voor zo veel meer. Rust is wel vaak het eerste waar mensen aan denken bij mediteren. Het fijne aan mediteren vind ik ook dat het heel laagdrempelig is, je hebt weinig nodig. Ik deed het eerst op een gewoon kussen op de grond maar ik merkte wel dat ik dit vermoeiend vond en moeite had om een juiste houding aan te nemen. Ik vond het moeilijk om mijn rug recht te houden en om in kleermaker zit te blijven zitten. Maar daar is nu verandering in gekomen. Ik heb nu namelijk een prachtige zabuton en meditatiekussen van Flowee. Bizar wat dit met mijn houding doet, ik zit nu makkelijk rechtop en hou dit ook gedurende de meditatie vol. Ook de kleermaker zit is nu geen probleem meer. Door het meditatie kussen te plaatsen op de zabuton zit je hoger en kan je een fijne en comfortabele houding aannemen. Echt een uitkomst! Naast dat het dus echt een stuk comfortabeler is en mijn houding vooruit is gegaan zijn de producten van Flowee ook gewoon heel erg mooi. Ik heb zelf gekozen voor de grijze kussens omdat ik deze ook het mooist in mijn interieur vind staan. Zo kan ik mijn meditatiehoekje gewoon laten liggen. Dat ik de kussens laat liggen vindt Beau ook erg fijn, die speelt ook  graag op de zabuton en als ik mijn hondje haar gang laat gaan gaat die er ook het liefst op liggen (doe ik natuurlijk niet want haren en zo, wil ik niet).

 

 

Tips & tricks

Als je net begint met mediteren snap ik dat je er misschien voor kiest om het op een gewoon kussen te doen maar als je voor jezelf weet dat je er mee door wilt gaan kan ik je de producten van Flowee zeker aanraden. Een goede en fijne houding zorgt er voor dat je nog beter kunt mediteren en laat je niet afleiden door ongemakken. Verder is het heel goed om te blijven onthouden dat je mediteren kan leren! Wees niet te streng voor jezelf en ga er ook niet van uit dat het gelijk lukt. Hou het de eerste paar keren ook bij een minuut of 10 en bouw dit langzaam op. Probeer wat filmpjes uit op youtube en zoek naar iemand die bij jou past en die je goed kan volgen. Bedenk ook voor jezelf wat voor jou een fijn moment is om te mediteren, bijvoorbeeld als je wakker wordt om de dag goed te beginnen, als je thuis komt van werk en even moet ontstressen of misschien wel voor het slapen gaan. Misschien wel de belangrijkste geef niet te snel op maar probeer het een periode een paar keer per week te doen en je zult zien dat het steeds makkelijker gaat en het een positief effect heeft.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips en tricks hebt en ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs, Sanne

 

 


Deze blog is in samenwerking met Flowee tot stand gekomen. 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial